Altijd een duwtje in de rug of de wind mee? Dan is een e-bike de fiets die je zoekt. Je fietst verder en gemakkelijker dan ooit tevoren! De fiets is een normale fiets, waarmee je door middel van een eenvoudige bediening, de bekrachtiging kan inschakelen naar behoefte. Een luxere manier van fiets is er niet, wind mee of wind tegen, met een e-bike is gaat het je altijd voor de wind!

Wij geloven dat er voor iedereen en voor elk gebruik een ideale en beste e-bike is. Dit hangt af van uw gebruik, uw wensen, smaak en budget. Om die redenen voeren we meerdere merken, elk merk heeft zijn eigen kwaliteiten en daarmee zo z'n voor- en nadelen. Elke e-bike heeft bovendien zijn eigen karakteristiek. Het is daarom verstandig om te komen proefrijden en zelf uit te vinden welke e-bike er goed bij u past.

Wij verkopen alleen de e-bikes van Trek en Batavus, wil je direct de modellen zien? Klik dan op de onderstaande links. Hieronder geven wij ook informatie over de verschillende systemen, accu's en motoren.

Trek website
Batavus website

Soms zie je door de bomen het bos niet meer tijdens het oriënteren, welk systeem en welke e-bike past het beste bij mij en bij mijn budget? Hieronder gaan wij informatie geven over de verschillen, die wij gegroepeerd hebben per onderwerp. Je kan bovenaan beginnen met lezen of door op het onderwerp te klikken meteen naar het onderwerp gaan waar je wat van wilt weten.

Onderwerpen:

Middenmotor
Achterwielmotor
Voorwielmotor
Accu & Actieradius

Middenmotor

Als er wordt gekeken naar motoren voor de elektrische fiets, dan is de middenmotor veruit het populairst. Deze motor geeft namelijk meer ondersteuning, een hoge actieradius en creëert een fijnere fietservaring. Echter kent de motor ook enkele nadelen, de motor maakt een beetje geluid. Op deze pagina gaan we de middenmotor behandelen, benieuwd waarom je deze wel of niet zou moeten aanschaffen? Je leest het hier.

Voordelen

Het kiezen voor een e-bike met middenmotor is zeker aan te raden. Het grootste voordeel van deze motor is dat deze niet het wiel aandrijft, maar de pedalen. Dit optimaliseert de trapervaring en wordt door veel mensen als zeer comfortabel ervaren. Bij het fietsen op een e-bike met voorwiel- of achterwielmotor kun je het gevoel hebben dat de fiets jou vooruit duwt. Bij een middenmotor is dit gevoel natuurlijker vanuit de trapbeweging.  

Een ander voordeel van elektrische fietsen met een middenmotor is dat deze een lager zwaartepunt hebben en dat de banden gemakkelijker te plakken en te vervangen zijn. Dit kan bij een voorwiel- of een achterwielmotor soms voor problemen zorgen. Er wordt het vaakst voor een e-bike met zo'n soort motor gekozen omdat deze een fijnere fietservaring bieden en de motor op een gemakkelijke en mooie plek is gemonteerd op de fiets.

Kiezen voor een elektrische fiets met middenmotor

Veel merken gebruiken tegenwoordig de middenmotor bij de productie van hun fietsen. Deze motoren zijn duurder. Mocht je een elektrische fiets in een lagere prijsklasse zoeken, dan kun je beter kiezen voor een fiets met een voorwielmotor. Wij hebben de e-bikes met de middenmotoren van Bosch, Shimano en Yamaha. Deze zijn het verst ontwikkeld, kennen een gunstig toerental, zijn minder kwetsbaar en blijven zichzelf verbeteren.

Nadelen

Een nadeel van de e-bike met middenmotor is de kracht op de ketting, deze slijt daardoor wat sneller, tegenwoordig zijn er wel speciale ketting voor de middenmotor die minder snel slijten, maar wel duurder zijn dan een gewone ketting.

Voor sommige mensen met een elektrische fiets is het geluid van deze motor een nadeel. Dit geluid wordt veroorzaakt door de tandwielen in de motor. Deze tandwielen zetten het hoge toerental om in een lagere dat beter aansluit bij het trapritme van de fietser. Waarom het geluid bij de ene elektrische fiets harder is dan bij de andere, is nog niet bekend. Het beste is om verschillende modellen uit te proberen. Vind je het geluid van de motor te storend, dan kun je het beste kiezen voor een e-bike met achterwielmotor. In deze fiets zitten namelijk geen tandwielen, en hoor je dus niets. Bosch heeft sinds 2018 een nieuwe middenmotor die nauwelijks geluid maakt.

Achterwielmotor

Bij een e-bike met achterwielmotor zit de motor in het achterwiel. Doordat de motor op deze plek is gevestigd, geeft deze fiets de meest natuurlijke rijbeleving. Dit komt omdat de ‘normale’ fiets ook wordt aangedreven door het achterwiel. Nadelen van een achterwielmotor zijn dat al het gewicht, op de achterkant van de fiets zijn gevestigd en dat het niet mogelijk is om naafversnellingen en een gesloten kettingkast te hebben. Benieuwd waarom jij juist wel of juist niet een e-bike met achterwielmotor zou moeten aanschaffen? Je leest het hier.

Kiezen voor een elektrische fiets met achterwielmotor

De motor wordt achteraf in de fiets gemonteerd. Hierdoor kun je alleen een derailleur gebruiken en dus geen naafversnellingen met een dichte kettingkast. Derailleurversnelling worden meestal gebruikt op mountainbikes en racefietsen. Voordelen van een derailleurversnelling is dat deze een hoog bereik hebben, lichter fietsen en een laag gewicht. Omdat de ketting niet beschermd wordt door een kettingkast moet de ketting ook vaker gesmeerd worden.

Voordelen 

Het grootste voordeel van een achterwielmotor is dat je meer het gevoel hebt van een zetje in de rug. Dit is het tegenovergestelde van een elektrische fiets met voorwielmotor, waar je juist het gevoel krijgt dat je vooruit wordt getrokken. Naast dat een achterwielmotor een prettige fietsbeleving geeft, stuurt een e-bike met dit systeem ook strakker, is het gewicht van de fiets vaak lager en heb je meer versnellingsopties waardoor je met name in heuvelachtig terrein beter af bent.  

Nadelen

De achterwielmotor heeft één belangrijke beperking,  je kunt geen combinatie van dichte kettingkast met naafversnelling gebruiken. De keuze valt dus automatisch op de derailleur. Op zich is hier niets mis mee, echter dit open systeem vergt iets meer onderhoud. Ook het verwijderen van het achterwiel bij het wisselen van band is geen klusje om zelf te doen. Na de bandenwissel moet de ondersteuning met een computerprogramma  opnieuw worden afgesteld. Daarnaast is de e-bike aan de achterzijde ook zwaarder en kun je de fiets lastiger verplaatsen. Bij een middenmotor is het gewicht beter verdeeld en ligt het zwaartepunt ook lager.

Voorwielmotor

De populaire voorwielmotor voor de elektrische fiets kent enkele unieke voordelen ten opzichte van de andere motortoepassingen. Zo is deze vaak stiller, past deze beter bij het design van de fiets en vergt hij weinig onderhoud. Het nadeel van de motor in het voorwiel is, dat deze vaak een minder krachtige ondersteuning biedt, wat nadelig is in heuvelachtig terrein. 

Ondanks de snelle opkomst van de middenmotor is vandaag de dag de elektrische fiets met voorwielmotor zeer populair. Dit komt mede omdat e-bikes met deze motor goedkoper zijn dan fietsen met een middenmotor of achterwielmotor. Hiernaast kent deze motor natuurlijk ook nog andere voordelen.

Voordelen

Naast het feit dat een e-bike met voorwielmotor dikwijls goedkoper is dan andere e-bikes, kent deze fiets meer voordelen. Volgens velen is een fiets met voorwielmotor mooier, mede doordat de motor bij genoemde fiets fraaier is weggewerkt en zodoende beter past bij het design van de fiets.

Daarnaast maakt de motor minder geluid dan een e-bike met middenmotor. Echter dit geldt niet voor alle modellen. Maak voor aankoop altijd een testrit om te oordelen of je het geluid storend vindt of niet. 

Kiezen voor een elektrische fiets met voorwielmotor

De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren. Ook heb je de mogelijkheid om voor een gesloten kettingkast te kiezen. Deze heeft natuurlijk ook onderhoud nodig, maar dit is minder dan een fiets zonder kettingkast. Daarnaast  heeft ook de voorwielmotor de mogelijkheid tot vrijloop. Dit houdt in dat je zonder ondersteuning ook erg licht kunt fietsen.

Nadelen

Een nadeel van een e-bike met voorwielmotor is dat je het gevoel krijgt dat er aan de fiets wordt getrokken door de motor. Daarbij kan het voorwiel onder bepaalde omstandigheden doorslippen. Hier zal je een beetje rekening mee moeten houden als je de hoogste standen van de ondersteunig gebruikt op zandwegen, in de herfst bij vallende bladeren en in de winter bij sneeuwval en ijzel. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor een zwaarder stuurgedrag en kun je de fiets aan de voorzijde lastiger optillen.  

Accu & actieradius

Naast het belang van het soort motor en de plaats hiervan op de e-bike is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe ver je met een volle accu kunt fietsen. Dit noemen we de actieradius van een accu. 

Meestal wordt de maximale actieradius van een accu bij een elektrische fiets vermeld. Dit is de actieradius - gebaseerd op gebruikerservaringen en verschillende tests - onder ideale omstandigheden. De door jou ervaren actieradius tijdens het fietsen kan echter verschillen, doordat deze naast het aantal Wattuur (Wh) van de accu van verschillende factoren afhankelijk is.

Factoren die de actieradius beïnvloeden

De actieradius is afhankelijk van een aantal factoren. Op de eerste plaats van de accucapaciteit ofwel het aantal Wattuur (Wh) waarvoor je kiest. Bij veel van onze e-bikes heb je keuze uit meerdere capaciteiten, waaronder 300, 400, 500 of zelfs 600 Wh. Over het algemeen geldt: hoe hoger de capaciteit, hoe duurder de accu.

Waarom haal ik de maximale actieradius niet?

Sommige bezitters van elektrische fietsen ervaren dat zij niet de maximale actieradius van de accu halen die de fabrikant aangeeft. Dit is te verklaren doordat er veel factoren van invloed kunnen zijn op de actieradius, in positieve of negatieve zin.

Welke factoren kunnen de actieradius positief of negatief beïnvloeden?

De weersomstandigheden. Kou heeft bijvoorbeeld invloed op batterijpakketten. Als de temperatuur 10°C of lager is neemt de actieradius af en wordt de laadtijd van de accu ook langer.

Hoe vergelijk je batterijpakketten het beste met elkaar?

In het verleden werd bij de vergelijking van accu’s de vergelijking gemaakt op basis van capaciteit (ampère-uur). Echter, een vergelijking op basis van uitsluitend capaciteit geeft geen volledig beeld, aangezien de prestatie van een batterijpakket ook afhankelijk is van de batterijspanning (voltage) tijdens het ontladen.

De beste manier om batterijpakketten met elkaar te vergelijken, is door te kijken naar het aantal Wattuur van de batterij/ accu. Het aantal Wattuur houdt zowel rekening met de capaciteit van de batterij als de gemiddelde batterijspanning bij het ontladen. Hoe hoger het aantal Watturen, hoe hoger de actieradius. En dus hoe verder je met elektrische ondersteuning kunt fietsen zonder de accu op te laden.

Hieronder hebben wij pdf-bestanden die de actieradius van Trek en Batavus fietsen weergeven:

Actieradius Trek  
Actieradius Batavus

Meer informatie over de invloed van kou op je batterijpakket

Een lage buitentemperatuur heeft ook invloed op met name batterijpakketten en lcd-displays van elektrische fietsen. Voor bijvoorbeeld Li-ion batterijen heeft dit te maken met de gebruikte chemie die onderhevig is aan temperatuur effecten. Houd er rekening mee dat bij temperaturen onder 10°C dit over het algemeen een langere laadtijd, minder vermogen en minder beschikbare energie betekent.

Energie stroomt minder makkelijk bij kou

Bij de ION® batterijpakketten (zowel Li-ion als NiMH) speelt ook het

batterijmanagementsysteem (BMS) een rol. Deze vermindert het vermogen bij lage temperaturen om de levensduur van het batterijpakket te verlengen. De actieradius zal sterk afnemen bij lagere buitentemperaturen. Dit komt doordat de energie in het batterijpakket minder makkelijk stroomt bij kou. Bij temperaturen onder de 10°C moet je rekening houden met 5 tot 20% actieradiusverlies en bij temperaturen onder 0°C kan dit zelfs oplopen tot een afname van 10 tot 30% van de actieradius.

Voorbeeld: als je bij 20°C een actieradius van 40 km haalt, kan dit bij 0°C met zo’n 10 km afnemen.

Temperatuureffect is tijdelijk

Het temperatuureffect is in tegenstelling tot het ouderdomseffect tijdelijk. Dit betekent dat wanneer de omgevingstemperatuur hoger wordt, de actieradius weer terug komt op het oude niveau. Dit geldt ook voor laadtijd van het batterijpakket. Hoe lager de omgevingstemperatuur, hoe langer de laadtijd.

Tips:

Vorstsymbool

Bij een buitentemperatuur van 4°C of lager tonen sommige displays een vorstsymbool. Wanneer dit symbool verschijnt kan het wegdek glad zijn. Pas jouw tempo hierop aan.